dilluns, 21 de setembre del 2009

La rima

La rima s'utilitza per obtenir terminacions iguals o semblants entre dos o més versos, repetint totalment o parcialment els sons entres dos o més paraules, a partir de l'última vocal accentuada.

Segons el grau de coincidència entre la repetició dels sons, es poden distingir dos tipus de rima:
  • Rima consonant: coincidència entre les vocals i les consonants.
  • Rima assonant: coincidència entre les vocals.

 Tot seguit teniu un fragment d'un poema de Joan Oliver, també conegut com a Pere Quart, i unes activitats per fer:
  1. Quin tipus de rima utilitza el poeta? 
  2. A quin poema pertany aquest fragment?
  3. Què significa la paraula "Vallès"?
  4. A què es deu la dualitat de noms Joan Oliver / Pere Quart?
  5. Sabeu si aquest poema ha estat musicat alguna vegada?

En ma terra del Vallès
tres turons fan una serra,
quatre pins un bosc espès,
cinc quarteres massa terra.
“Com el Vallès no hi ha res”.

dilluns, 14 de setembre del 2009

Llibre de text

Aquest curs treballarem amb els llibres de Valencià. Llengua i literatura de l'editorial Bromera.


Si heu sigut una mica curiosos, haureu observat que en la primera unitat es treballa l'auca. Però, sabeu què és una auca? Busqueu informació sobre aquest tipus de text: estructura, característiques, etc. Podeu visitar també La paret de les auques.

dissabte, 12 de setembre del 2009

Tinc un dubte

Tinc un dubte és un espai diari, d'un minut i mig, que planteja paraules i expressions en català d'un ús no sempre correcte. D'una manera entenedora i divertida, l'espai aclareix aquests dubtes, com ara: trànsit/tràfic, metge/mèdic, doblar/doblegar, mitja/mitjana, etc. Tot seguit, en teniu un exemple.

divendres, 11 de setembre del 2009

A punt de començar


A punt de començar el curs, m'agradaria recordar aquest poema tan conegut, on el poeta grec Konstandinos Kavafis recorda les gestes de l'heroi grec Ulisses, i que ha estat musicat per Lluís Llach, com un cant a l'aprenentatge de la vida. Així, doncs, amb il·lusió cal iniciar ara el viatge per la secundària que us portarà molt lluny, tan lluny com vulgueu, en el vostre caminar pel món.

Viatge a Ítaca

Quan surts per fer el viatge cap a Ítaca,
has de pregar que el camí sigui llarg,
ple d'aventures, ple de coneixences.
Has de pregar que el camí sigui llarg,
que siguin moltes les matinades
que entraràs en un port que els teus ulls ignoraven,
i vagis a ciutats per aprendre dels que saben.
Tingues sempre al cor la idea d'Ítaca.
Has d'arribar-hi, és el teu destí,
però no forcis gens la travessia.
És preferible que duri molts anys,
que siguis vell quan fondegis l'illa,
ric de tot el que hauràs guanyat fent el camí,
sense esperar que et doni més riqueses.
Ítaca t'ha donat el bell viatge,
sense ella no hauries sortit.
I si la trobes pobra, no és que Ítaca
t'hagi enganyat. Savi, com bé t'has fet,
sabràs el que volen dir les Ítaques.

Kavafis (Adaptació de Lluís Llach sobre una versió catalana de Carles Riba)